Přední onkolog radí, jak předejít rakovině

Jsou to radikální a provokativní tvrzení: užívání vitaminů a potravinových doplňků může v průběhu doby zvýšit riziko rakoviny.

Sezení po většinu dne – přestože jste dopoledne namáhavě cvičili – může být stejně škodlivé, nebo dokonce horší, než kouření.

A „superpotraviny“ jako rajčata nejsou zázračné léky, jak se o nich tvrdí.

Doktor David Agus je přesvědčen, že prevence je skutečně jediná možnost, jak vyhrát boj s rakovinou.

Odvážná tvrzení? To bezpochyby. Ale to jsou jen některá tvrzení od uznávaného amerického onkologa, který strávil posledních 20 let vedením klinických testů a léčením lidí s rakovinou.

V kontroverzní knize The End Of Illness doktor David Agus připouští, že medicína má problémy při léčbě pokročilých forem rakoviny a vybízí k zásadní změně v myšlení, které klade důraz spíše na prevenci, než na léčbu. Doporučuje osvojit si několik velmi nekonvenčních protirakovinných návyků.

Od nošení pohodlných bot po obědvání každý den ve stejnou dobu. Každé z jeho pravidel je podloženo vědeckými důkazy.

Jeho odborný názor (založený na dlouhodobém zkoumání působení nádorových buněk na molekulární úrovni) je, že prevence je skutečně jedinou možností, jak vyhrát boj s rakovinou.

„Rakovina je poslední trest, který čeká na jednu ze tří žen a na jednoho ze dvou mužů,“ říká doktor Argus, profesor medicíny a inženýrství na University of Southern California Keck School of Medicine.

„Je možné, že nikdy nebudeme schopni zcela porozumět nemocem, jako je rakovina. Možná ji nikdy nebudeme schopni léčit. Nicméně jedna koruna na prevenci se vyplatí víc než milion korun na léčení.“

Jeho přístup je založen na přesvědčení, že rakovina není něco, co tělo „dostane“, ale spíše něco, co tělo přirozeně „dělá“.

Doktor Agus je přesvědčen, že rakovina se neustále vytváří v těle každého z nás tak, že zmutované geny stále spouští abnormální růst buněk v různých částech našeho těla.

Ve zdravém těle je však tento proces neustále potlačován různými způsoby, například chemickými přenašeči, které jsou automaticky vyslány, aby zastavily abnormální růst.

„Rakovina je jako spící obr dřímající v každém z nás,“ říká.

„Někdy se krátce probudí, podnítí vznik zvláštních nádorových buněk, ale ve většině případů je zanedlouho ukolébán zpět ke spánku arzenálem rafinovaných mechanismů“.

Problém nastane, když něco oslabí náš obranný mechanismus, říká doktor Agus. Pak buňky pokračují ve svém abnormálním množení a nádor se vymkne kontrole.

Věří, že nejlepším způsobem, jak tomu předejít, je dělat cokoliv, co udrží tělo v přirozeně zdravém stavu.

Tělo neustále hledá jednoduchost homeostáze, kdy jsou všechny jeho systémy v dokonalé rovnováze.

„Pokud tělo zbytečně zatěžujeme příliš velkým stresem, jako jsou léky, nepravidelný denní režim, nedostatek spánku a nadměrné cvičení, přejídání nebo pití, narušujeme křehkou tělesnou homeostázu“, říká.

A tehdy jsme mnohem náchylnější k nemocem.

Mnoho z pravidel doktora Aguse vybočuje z konvenčního názoru na prevenci – zpochybňuje údajnou ochranu, kterou mají poskytovat například multivitaminy a některé „superpotraviny“ jako je rajče, které je mnohými považováno za zázračný lék proti rakovině.

Dále cituje výzkum, který ukazuje, že intenzivní cvičení delší než jedna hodina může způsobit více škody než užitku.

Doktor Agus nedoporučuje své návrhy jako alternativy k léčbě rakoviny – doporučuje konvenční léčbu. Jeho cílem je v prvé řadě zabránit rozvoji rakoviny.

Třebaže sám přiznává, že jeho názory jsou diskutabilní, jsou podloženy vědeckými důkazy a bohatými zkušenostmi. Zde odhalíme některá z protirakovinných pravidel doktora Aguse:

Zbavte se podpatků

PodpatkyDoktor Agus tvrdí, že anatomická, odpružená obuv nás může ochránit před rakovinou tím, že pomůže omezit zbytečné zdroje zánětu v těle.

Zánět je součástí přirozeného procesu hojení v lidském těle – nastává, když se tělo setká se škodlivými podněty, jako jsou bakterie, zranění nebo dráždivé látky.

Nicméně když se zánět stává chronickým, může být destruktivní.

„Mnohé mezinárodní výzkumy dokazují, jak zákeřné mohou být chronické záněty pro lidské tělo,“ říká.

„Některé druhy zánětu byly v mnoha studiích spojeny s našimi nejvíce obávanými degenerativními chorobami, včetně srdečních chorob, Alzheimerovy choroby, autoimunitních chorob a cukrovky, a mohou dramaticky zvyšovat riziko vzniku rakoviny.“

Rakovinu v zásadě způsobují geny, které jsou poškozené nebo vadné. Geny nesou pokyny, které říkají našim buňkám, co mají dělat, a jsou zakódovány v naší DNA. Cokoliv, co poškozuje DNA nebo brání jejímu přirozenému procesu opravy, může zvýšit riziko rakoviny.

Doktor Agus věří, že tělo vystavené chronickým zánětům, vypíná své opravné procesy DNA a soustředí se na zánět.

„A když je v lidském těle uzavřena DNA opravna, tělo může být náchylné k rakovině a dalším nemocem.“

Tvrdí, že poškození kloubů tím, že člověk dělá něco tak prostého jako nošení nepohodlné, špatně padnoucí obuvi každý den po desetiletí, dodá do těla zánětlivé zatížení, které vyruší tělo z důležitých úkolů jako je oprava DNA a prevence rakoviny.

Nechte se očkovat proti chřipce

OčkováníDalším důležitým krokem k potlačení zánětů je zabránit nachlazení a podstoupit všechna dostupná očkování včetně očkování proti chřipce.

„Nejenže chřipka přichází s ohromujícím množstvím zánětu, ale zanechává za sebou destruktivní stopy,“ říká doktor Agus.

Vysvětluje, že jak se vaše tělo snaží vypořádat s virovým vetřelcem, uvolňuje smršť škodlivých látek zvaných cytokiny, které fungují jako signály, jež říkají ostatním buňkám v těle, že se mají dělit, produkovat určité bílkoviny nebo úplně zastavit produkci. To může mít katastrofální důsledky na vaše zdraví ještě o deset let později.

Studie v Canadian Medical Association Journal z roku 2010 zjistila, že každoroční očkování proti chřipce může zabránit infarktu.

Na základě této studie a dalších studií se doktor Agus domnívá, že: „Dva týdny zánětlivé bouře – výsledek zotavení z těžkého sezónního nachlazení nebo chřipky – mohou zvýšit naše celoživotní riziko nesčetných nemocí včetně obezity, srdečního infarktu, mrtvice a rakoviny.“

Pokud se nemůžete nebo nechcete nechat očkovat, doktor Agus doporučuje „dobrou hygienu“ a vyhýbání se lidem s rýmou, aby se snížilo riziko infekce.

Vyhoďte potravinové doplňky

Potravinové doplňkyPokud u vás nebyl diagnostikován nedostatek vitaminů nebo nejste těhotná, je pravděpodobné, že nemusíte užívat žádné multivitaminy ani další potravinové doplňky, říká doktor Agus.

Je přesvědčen, že nesplňují to, co se od nich očekává.

V roce 2010 americká agentura Agency for Healthcare Research and Quality prověřila 63 důvěryhodných klinických testů a zjistila, že u většiny populace nemají multivitaminy žádný preventivní účinek proti rakovině nebo srdečním chorobám (s výjimkou rozvojových zemí, kde lidé často trpí podvýživou).

Doktor Agus cituje výzkumy, podle kterých některé potravinové doplňky (jako je beta-karoten, vitamin E a vitamin C) mohou ve skutečnosti poškodit vaše zdraví a zvýšit riziko zdravotních problémů.

Mnozí lidé věří, že antioxidanty, jako je vitamin E, pomáhají bojovat se „škodlivými“ volnými radikály – molekulami, které vznikají při kouření, opalování, při jídle, ale dokonce i při dýchání a které jsou spojovány s nemocemi, jako je rakovina.

Nicméně podle doktora Aguse zbavení se volných radikálů není vůbec dobrou zprávou.

„Lidské tělo si rádo vytváří volné radikály k útoku na špatné buňky včetně těch nádorových“, říká.

„Pokud zablokujete tento mechanismus tím, že budete hojně užívat vitaminy, zejména ty, známé jako antioxidanty, zablokujete tím přirozenou schopnost našeho těla řídit sebe sama a narušíte tím systém, kterému dosud plně nerozumíme.“

Je skálopevně přesvědčen, že peníze je lepší utratit za kvalitní jídlo plné živin než za drahé potravinové doplňky.

Neseďte celý den

ChůzePřestože doktor Agus souhlasí s tím, že cvičení je vynikající pro vaše zdraví, říká zároveň, že ten nejdůležitější krok proti rakovině je vyhýbat se dlouhodobé neaktivitě a sedavému způsobu života.

Stejně jako cvičení podněcuje pozitivní metabolické změny, sedavý způsob života má za následek nepříznivé metabolické změny, jako je zvýšení hladiny triglyceridů (nebezpečných tuků v krvi), cholesterolu, hladiny cukru v krvi, zvýšení krevního tlaku a snížení hladiny hormonu leptin, který potlačuje chuť k jídlu. To jsou rizikové faktory pro vznik obezity, kardiovaskulárních chorob a dalších chronických onemocnění včetně rakoviny.

Studie společnosti American Cancer Society z roku 2010 zjistila, že sezení více než šest hodin denně (mimo práci) představuje zdravotní riziko stejně „zákeřné“ jako je kouření nebo nadměrné vystavení slunci.

Nezdravý účinek nečinnosti se více projevuje u žen než u mužů (možná proto, že ženský hormon estrogen může zvyšovat srážlivost krve).

Podle studie ženy, jež vedly sedavý způsob života, měly o 37 procent vyšší pravděpodobnost úmrtí v následujících 13 letech studie než ty, které seděly méně než 3 hodiny denně.

Pro muže se sedavým způsobem života to bylo jen o 18 procent více. Je znepokojivé, že pravidelné cvičení nemusí být dostatečné, aby byl sedavý způsob života vykompenzován.

Doktor Agus cituje zprávu od International Diabetes Institute v australském Melbourne, kde vědci došli k závěru: „Dvě hodiny cvičení denně neodčiní 22 hodin sezení“.

Kromě pravidelného cvičení doporučuje doktor Agus najít si co nejvíce možností pohybu pro své tělo během dne – chodit po schodech místo jízdy ve výtahu a chození, když voláte mobilem.

Ráno vstávejte pravidelně

VstáváníKonzumace jídla každý den ve stejnou dobu a dodržování pevného spánkového režimu sedm dní v týdnu, 365 dní v roce udržuje potenciálně škodlivý tělesný stres na minimu, říká doktor Agus.

„Předvídatelnost je jednou z věcí, které tělo miluje,“ říká a připomíná tak důležitost „homeostáze“, kterou nazývá „stálost tváří v tvář výkyvům prostředí“.

Pokud jde o spánek, doporučuje doktor Agus dodržovat stejný spánkový režim sedm dní v týdnu (tedy vstávat ve stejnou dobu i o víkendech).

To proto, že nepravidelný spánkový režim a příjem jídla se zpožděním jen dvou nebo tří hodin může způsobit prudké zvýšení stresového hormonu kortizol, které může být dostačující pro spuštění potenciálně škodlivých hormonálních změn v celém těle.

Požádejte svého lékaře o statiny

StatinyVe Velké Británii jsou tyto léky snižující hladinu cholesterolu běžně předepisované lékaři lidem s vysokým rizikem srdečních chorob, nicméně doktor Agus tvrdí, že by mohly najít uplatnění v mnohem širším měřítku.

Cituje studie, jež ukazují, že statiny mají překvapivě silný protizánětlivý účinek, který může snížit riziko vzniku mnoha nemocí.

Doporučuje proto, aby všichni ve věku nad 40 let s některým z mnoha rizikových faktorů pro srdeční choroby (např. nadváha, rodinná anamnéza a vysoký krevní tlak) požádali svého praktického lékaře předepsání statinů.

Cituje jednu velkou studii z loňského roku, která ukázala, že „statiny nesnižují jen riziko srdečního infarktu. Snižují celkové riziko úmrtí i z důsledku jiných než srdečních chorob, zejména rizika spojená s onemocněním dýchacích cest a s infekcemi.“

Dále doporučuje, aby si lidé před padesátkou promluvili se svým praktickým lékařem o výhodách užívání malých dávek Acylpyrinu, a to i v případě, že netrpí žádným srdečním onemocněním, neboť si tak mohou, jak vyplývá z jedné studie, snížit riziko všech druhů rakoviny.

Moje poznámka:

Statiny mají kromě snížení hladiny špatného cholesterolu i další příznivé účinky, jako je:

Nicméně statiny mají i nepříznivé vedlejší účinky, ke kterým může patřit:

Tato rizika by měl lékař před předepsáním statinů vždy u každého pacienta individuálně zvážit.

Další důležitá pravidla

ZeleninaVedle představení svých „nových“ pravidel pro zdravější život, doporučuje doktor Agus dodržovat i další již zavedená pravidla:

  • Jezte hodně ovoce a zeleniny. Nicméně doktor Agus nedoporučuje zaměřovat se na „zázračně léčivé“ potraviny, jako je rajče. To proto, jak říká, že studie neprokázaly zázračné protinádorové vlastnosti například u lykopenu, který najdeme právě v rajčatech. Místo toho doporučuje jíst různé druhy ovoce a zeleniny během sezóny, tak zralé, jak to jen jde (nebo zmražené) a sníst je co nejdříve po nákupu.

Dále zastává silný postoj proti odšťavňování, protože to, jak říká, vystavuje látky v ovoci a zelenině oxidačnímu procesu (který urychluje proces kažení) a mění jejich nutriční hodnoty. „Když se potraviny rozpadnou, degradují na chemické látky, kterým plně nerozumíme,“ dodává.

  • Jezte potraviny v celku, neboť celé potraviny jsou vždy lepší než potraviny zpracovávané.
  • Jezte stravu bohatou na dobré tuky, jako je olivový olej, ořechy a semena. Vyhněte se nízkotučné dietě, protože tak zbavuje tělo nezbytných tuků.
  • Dejte si rybu třikrát týdně a červené víno (jednu skleničku na noc) pětkrát týdně.
  • Zjistěte si zdravotní anamnézu své rodiny a požádejte o příslušné zdravotní testy a vyšetření (bez ohledu na věk, kdy by vám byly normálně nabídnuty).
  • Pozorujte veškeré změny na vašem zdraví a jakékoli obavy konzultujte s vaším praktickým lékařem. Včasná diagnóza je mnohdy rozhodující.

Kdo je doktor Agus?

  • Americký onkolog narozený 29. 1. 1965.
  • Profesor medicíny na University of Southern California.
  • Zakladatel společnosti Navigenics pro individuální testování genetického kódu a společnosti Applied Proteomics.
  • Ředitel USC Center for Applied Molecular Medicine a USC Westside Norris Cancer Center.
  • Autor bestselleru The End of Illness.
  • Držitel mnoha ocenění jako je American Cancer Society Physician Research Award, Clinical Scholar Award, CaP CURE Young Investigator Award, American Cancer Society Clinical Oncology Fellowship Award, HealthNetwork Foundation’s Excellence Award a 2009 Geoffrey Beene Foundation’s Rock Stars of Science™.
  • Člen několika vědeckých a lékařských společností jako je American Association for the Advancement of Science, American Association for Cancer Research, American College of Physicians, American Society of Clinical Oncology, American Society of Hematology a American Medical Association.

Tento článek je mým překladem výtažku z knihy doktora Davida Aguse: End Of Illness (v češtině vyšla pod názvem Konec nemocem?), který byl publikován v britském deníku Daily Mail: Ditch multi-vitamins. Stand up more. Wear better shoes... Can these simple habits stop you getting cancer?

Pokud vás názory doktora Aguse zaujaly, můžete si přečíst jeho knihu End Of Illness nebo pak stejnojmenný článek od Briana Bethune pojednávající o názorech Dr. Aguse, který vyšel v týdeníku Maclean's: The end if illness? a který byl do češtiny přeložen Milošem Kalábem: Blisty.cz: Konec nemocí se blíží.

Tři základní kroky, které jsou stěžejní v prevenci rakoviny, jsem popsal v článku:


Chcete mi něco říct? Tak mi to řekněte.